8.4 PELAKSANAAN PERATURAN DAN DISIPLIN MURID

NUR ATIKAH BINTI HARON
D20191089121
UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS

8.4.1 DEFINISI PERATURAN DAN DISIPLIN MURID

Peraturan didefinisikan sebagai suatu tatacara yang dilakukan oleh pihak tertentu untuk menertibkan dan menyelaraskan mengikut keperluan sesuatu pihak tersebut. Peraturan ini juga berguna untuk perkembangan mental dan psikologi bagi yang mengikutinya untuk membentuk keperibadian yang baik. Manakala peraturan sekolah pula adalah peraturan yang ditetapkan oleh pihak sekolah untuk mengawal disiplin dan tingkah laku dalam proses pembelajaran di sekolah. Definisi disiplin yang ditakrif oleh Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan Tahun 1979 adalah kesanggupan seseorang individu menghormati dan mematuhi undang-undang sama ada disiplin itu dikenakan dari luar atau dengan kerelaan sendiri. Disiplin juga bermakna kesanggupan seseorang itu bekerja atau membuat sesuatu dengan cukup tertib, kesanggupan menghormati hak individu lain, kesanggupan mengamalkan tingkah laku yang baik dan tidak mengganggu kepentingan orang lain, kesanggupan hormat menghormati antara satu dengan lain dan mempunyai semangat tolong menolong, dan kesanggupan membaiki keadaan yang sedia ada menerusi usaha yang membina serta sanggup berkhidmat kepada masyarakat.

8.4.2 PELAKSANAAN PERATURAN DAN DISIPLIN MURID

Perancangan dan pelaksanaan peraturan yang dilakukan perlu berasaskan perinsip yang berikut
  • amalan menghormati individu
  • keadilan layanan yang sama rata
  • perpaduan kaum dalam masyarakat
  • pertimbangan minat dan keperluan pelajar
  • kebebasan yang tertakluk kepada lingkungan peraturan
  • perhubungan sihat sesama manusia untuk kehidupan yang harmoni
  • perinsip ini bagi memastikan peraturan yang dirancang dan dilaksanakan dapat dipatuhi oleh semua orang tanpa membebankan atau menindas suatu pihak.

8.4.3 MATLAMAT DAN OBJEKTIF DISIPLIN

Matlamat disiplin dilaksanakan untuk memelihara suasana di sekolah supaya berada dalam keadaan yang harmoni dan selamat untuk melakukan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancer. Disiplin ini juga dapat melahirkan pelajar yang bertanggungjawab, beretika dan cemerlang dalam bidang akademik mahupun kokurikulum. Penguatkuasaan peraturan di sekolah ini untuk menapai objektif disiplin untuk meminimumkan kejadian salah laku pelajar di sekolah (seperti ponteng kelas, bergaduh, merokok, dsb.)
  • meningkatkan kefahaman pelajar terhadap peraturan dan mentaatinya.
  • memupuk disiplin kendiri dan budaya belajar yang sihat.
  • meningkatkan interaksi yang sihat sesama pelajar, pelajar dengan guru, dan masyarakat sekolah dengan masyarakat luar
  • memupuk perasaan sedar dan menghargai kebersihan serta kekemasan diri.
  • meningkatkan rasa bertanggungjawab dan prihatin terhadap kemajuan diri, keluarga dan sekolah.

8.4.4 FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI DISIPLIN MURID

Terdapat beberapa factor yang boleh mempengaruhi disiplin murid seperti berikut:
  • cara didikan yang diberikan di sekolah dan di rumah
  • pengaruh daripada tingkah laku rakan sebaya
  • suasana dan alam sekitar
  • latar belakang ibu bapa dan keluarga
  • organisasi sekolah

8.4.5 CIRI-CIRI DISIPLIN YANG BAlK

Seorang murid itu mempunyai disiplin yang baik yang berdisiplin sentiasa mematuhi dan taat kepada ajaran agama, mengamalkan nilai-nilai kebudayaan Malaysia, memahami dan menghayati Rukun Negara,serta mematuhi peraturan­ sekolah dan undang-undang negara. Antara ciri penting seorang murid yang berdisiplin adalah seperti berikut:­
  • taat akan suruhan agama
  • memahami dan mematuhi peraturan-peraturan
  • menepati waktu
  • rajin dan berdaya usaha
  • jujur dan ikhlas
  • sentiasa bersedia berkhidmat dan bekerjasama
  • berbudi bahasa, bersopan-santun dan berdiplomasi
  • bersih, cekap, amanah
  • menghormati orang lain
  • kasih dan sayang kepada ibu bapa
  • mencintai sekolah
  • berfikiran luas dan berpandangan jauh

9.5.6 PERANAN GURU DALAM DISIPLIN MURID

Disiplin pelajar ini bukan hanya tugas guru disiplin sahaja tetapi semua guru juga perlu memainkan peranan untuk mengawal dan menjaga disiplin murid ini. Guru perlulah memainkan peranan sebagai model insan yang menjadi teladan yang baik untuk murid menjadikan contoh yang baik. Guru juga perlu selalu memerhati dan mengenal pasti pelajar yang berkemungkinan yang menunjukkan sifat yang kurang baik. Dengan mengenal pasti pelajar tersebut, guru juga boleh membantu dan memberi dorongan kepada pelajar tersebut supaya menjadi lebih baik.

Comments